Maak kennis met Manon: Commercieel Medewerker Binnendienst

25 juni 2024

70% sales en 30% marketing. Dit was de regel toen Manon bij Brouwer Group begon. Nu, drie jaar later is dit toch iets anders en doet ze 100% sales. Hier is Manon erg blij mee, want haar affiniteit ligt in de verkoop. Ze pakt verkoopkansen op, behoud het klantcontact, stelt offertes op en ondersteunt de salesmanager. Benieuwd hoe ze dit doet, naar het team van verkoop en het werken bij Brouwer Group? Je leest het in dit blogartikel.

Wat doet een Commercieel Medewerker Binnendienst bij Brouwer Group?

Manon vertelt: “De meeste mensen denken bij deze functie aan standaard administratieve werkzaamheden en dit hoort er ook zeker bij. Maar bij Brouwer Group is de functie toch iets dynamischer en veelzijdiger. Zo pak ik echt mijn eigen verkoopkansen op en beheer ik deze klanten. Dit betekent dat ik leads opvolg, de oriëntatiegesprekken voer, offertes opstel, orders inboek, communiceer over levertijden én zelfs de face-to-face afspraken en/of rondleidingen met klanten doe.”

“Maar daar blijft het niet bij”, legt Manon verder uit. “Naast de reguliere verkoopwerkzaamheden, pak ik samen met andere collega’s ook andere werkzaamheden op. Zoals de open dag en de bouwbeurs waar we volgend jaar aan gaan deelnemen. Ik denk mee, betrek en informeer de juiste collega’s en draag bij aan de organisatie. Eigenlijk is geen dag hetzelfde.”

Wat maakt het werk uitdagend?

“Het uitdagende zit echt in het ontzorgen en tevreden stellen van klanten”, aldus Manon. Ze geeft tweevoorbeelden.

Voorbeeld 1: “Wanneer een (potentiële) klant een aanvraag doet, heeft de klant vaak specifieke wensen. Het geeft dan een ontzettend goed gevoel om met de producten van Brouwer invulling te geven aan deze wensen en de klantbehoefte te vervullen. De verkennende gesprekken en onderhandeling met de klant en er dan samen goed uitkomen, dat is het leukste wat er is.”

Voorbeeld 2: “Niet alle trajecten gaan even vlekkeloos, bijvoorbeeld wanneer een levering vertraging heeft of extra complex is. Aan team verkoop de taak om alsnog de klant tevreden te stellen, voornamelijk door goed klantcontact en het verschaffen van de juiste informatie. Wanneer deze klant alsnog terugkomt met een herhaalorder, weten we bij team verkoop dat we het als Brouwer goed gedaan hebben. Dit geeft ons voldoening en extra motivatie!”

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

Manon begon haar antwoord met: “Nou, ik vind deze vraag wel grappig, want zo typisch is dit werk niet. Het werk is namelijk erg dynamisch en afwisselend.”

Ze legt uit: “Wanneer ik binnen kom, pak ik als eerste een kop koffie. Met een vers bakje koffie zet ik mijn computer aan en bekijk ik alle binnenkomende mails. De algemene vragen beantwoord ik gelijk en alle verkoopkansen verdeel ik onder de collega’s, samen met mijn teamgenoot Joey. We beoordelen welke verkoopkansen er zijn en bij wie deze het beste passen. We zijn erg betrokken bij onze collega’s en weten wat er speelt. Op deze manier kunnen we goed bepalen naar welke collega een verkoopkansmoet.”

“Zijn alle verkoopkansen verdeeld? Dan pak ik mijn eigen leads op. Deze bel ik op, plan ik eventueel een afspraak mee en stel ik een offerte op. Is dit afgerond? Dan bel ik andere offertes na, monitor ik alle leveringen en handel ik klantvragen af. Op dinsdag en donderdag beginnen we de dag altijd met de bouwplaatshuisvesting. Dit is een overleg tussen team verkoop, werkvoorbereiding en productontwikkeling. We bespreken de belangrijkste ontwikkelingen en bepalen nieuwe verbeterpunten. Daarnaast neem ik ook deel aan de interne overleggen over planning, het commercieel- en verkoopoverleg en bereid ik deze overleggen voor. Komen uit deze overleggen actiepunten? Die pak ik ook gelijk op. Om 17:00u sluit ik mijn computer af en geniet ik van mijn vrije avonden met mijn gezin.”

Doen staat centraal

Dit was Manon’s antwoord toen we vroegen wat ze graag wil benoemen in haar blogartikel. “Je komt hier in een warm en gezellig team, maar niet in een gespreid bedje. Het is belangrijk dat je initiatief toont, je taken proactief oppakt, dat je werk ziet liggen en dat je niet afwacht. En geen zorgen, je staat er echt niet alleen voor, maar doen staat wel centraal. Dus, ben jij een echte doener? Dan pas je helemaal bij het team van Brouwer Group!”

Werken bij Brouwer Group in drie woorden

“Dynamisch (soms ook hectisch), afwisselend en klantcontact” - Manon.

Wil jij ook werken bij Brouwer Group? Bekijk dan hier onze vacatures of stuur direct een berichtje naar sollicitatie@brouwer-group.nl